Понеділок, 12.04.2021, 04:07:34
Приветствую Вас, Гість

Звіт про роботу «Школи сприяння здоров’ю»

Путивльське  НВО

 

Путивльське навчально-виховне об’єднання: загальноосвітню школу I ступеня  гімназію – заклад дошкільної освіти (центр розвитку дитини)  Путивльської районної ради Сумської області у 2009 році  занесено до обласної мережі Шкіл сприяння здоров’ю. Колектив  закладу продовжує роботу  в даному напрямку.

За період 2009 - 2020 р.р. концептуальна модель Школи сприяння здоров’ю постійно вдосконалюється.

Наша школа працює згідно складеної програми та річного плану роботи. Програмою передбачається вивчення найактуальніших тем і проблем виховання здорового способу життя, безпеки життєдіяльності, формування позитивної мотивації щодо фізичної культури, ставлення до власного здоров’я.

«Школа сприяння здоров’ю» тісно співпрацює з районною лікарнею. У закладі організована туристсько-краєзнавча та спортивно-оздоровча робота; проводяться бесіди, читаються лекції, організовуються диспути та зустрічі з цікавими людьми, обговорення та перегляд відеофільмів тощо.

Система самоврядування у школі створює сприятливі умови для виховання основ здорового способу життя, сприяє вихованню активної життєвої позиції, що формує духовне, психічне і фізичне здоров’я, допомагає в цьому система зв’язків з різними адміністративними службами та громадськими організаціями, закладами культури, медицини, фізкультури і спорту, громадськими організаціями.

Колективом батьків, учителів, учнів розроблені основні напрямки роботи по впровадженню програми «Школи сприяння здоров’ю»:

1. Сприяти усвідомленню педагогами, психологом, соціальним педагогом, медичними працівниками того, що людина – унікальний витвір природи і не може бути поганою чи гарною.

2. Забезпечити охорону життя і здоров’я учнів у навчально-виховному процесі.

3. Забезпечити умови для творчості і самореалізації кожного учня.

4. Виховувати у школярів любов до життя.

5.Формувати у дітей здоровий спосіб життя, стимулювати творчі підходи до самоосвіти, фізичного, психологічного та духовного самовдосконалення.

6. Забезпечити профілактичний рівень та захист учнів.

7.Утверджувати взаєморозуміння, взаємодопомогу, співчуття і безкорисливу підтримку школярів, педагогів і батьків.

8. Створювати комфортний психологічний простір для життя і розвитку кожної дитини школи.

9. Забезпечувати підвищення професійного рівня кожного педагогічного працівника, дотримання здорового способу життя дітей і дорослих.

 

Основні підрозділи програми:

- самоцінність людського життя ( фізичне, психічне, духовне здоров’я людини);

- залежність стану здоров’я від природного середовища та рівня розвитку суспільства;

- рухова активність;

- основи гігієни;

- культура харчування;

- методи народної медицини;

- безпека життя довкілля;

- формування внутрішнього захисту від шкідливих звичок;

- здоров’я і краса ;

- про природу людини і статеве виховання;

- профілактика СНІДу, венеричних захворювань, раннього статевого життя підлітків, попередження вагітності і неповнолітніх.

 

Здійснення програми відбувається одночасно у двох підсистемах:

1. Профілактична робота під час навчально–виховного процесу.

2.Формування здорового способу життя у позакласній роботі та на уроках біології та з основ здоров’я.

 

З метою поширення свого власного досвіду та ознайомленням з цікавими і корисними ідеями інших навчальних закладів, які входять до мережі Шкіл здоров’я області члени педагогічного колективу нашого навчального закладу приймали участь в  таких заходах:

1.Онлайн нарада для керівників (педагогів) Шкіл здоров’я районів;

2.Обласна серпнева конференція педагогічних працівників 2020 року з діяльності Шкіл здоров’я Сумської області, яка відбувалась у відео режимі 17 серпня 2020 року;

3.Підготовка локації (модельні експонати – мішечки з морською сіллю для формування правильної постави у школярів;  дидактично-розвивальна гра «Торбинки здоров’я») «Школи  здоров’я Сумщини» під час проведення обласної серпневої конференції педагогічних працівників за темою «Освітнє середовище – простір гармонійного розвитку нового покоління», що відбулася 26 серпня 2020 року.

4.Приймаємо участь у Регіональному інноваційному проекті «Демократизація та партнерство навчального закладу в умовах  нової української школи» основним напрямком,  якого (в нашому освітньому закладі) є  «Безпека життєдіяльності учасників освітнього процесу». Проєкт спрямований на формування та розвиток знань, навичок, звичок, ціннісного ставлення до власного здоров’я та здоров’я громадськості.

 

Формування здорового способу життя учнів і батьків.

У діяльності «Школи сприяння здоров’ю» велику роль відіграє психологічна служба. Особливо важливе місце в даному напрямку роботи займає праця практичного психолога. Згідно плану роботи «Школи сприяння здоров’ю» практичним психологом проводяться такі заходи:

Робота з батьками: ( поради та рекомендації)

«Навіщо людині дитинство», «Як захистити свою дитину», «Як говорити з дитиною про горе», тощо.

(бесіди та консультації)  «До життя в якому світі ми готуємо своїх дітей?», «Як уникнути інфікування», «Гендерне виховання дитини», «Шкідливий вплив телефону на дітей».

Для дітей:

- тренінгові заняття «Я серед людей», «Ми за здоровий спосіб життя», «Здоровим бути престижно», «Доросле життя – доросла відповідальність».

- лекції «профілактика шкідливих звичок», «Що потрібно знати про алкоголь»,

«Життя у світі, в якому є ВІЛ», «Шкідливий вплив тютюну на організм дитини»;

- індивідуальні та групові консультації;

- бесіди «Що значить бути здоровим», «Подолаємо стрес», «Дітям про СНІД від лікаря Неболить», «COVID -19 ризики та профілактика»;

- «круглі столи»: «Небезпечні ігри»- профілактика шкідливих звичок.

Значну увагу практичний психолог приділяла груповим формам роботи серед учнів середніх та старших класів.

Тренінгові заняття, з молодшими підлітками допомогти дітям краще пізнати себе, зміцнити своє здоров’я. Обрано саме такий напрям роботи, оскільки і цьому віці підлітки хоч і сприймають здоров’я як цінність, але дуже абстрактно.

Психокорекційна робота орієнтована на школярів із різними поведінковими проблемами. Її проводимо як у формі групової, так і індивідуальної діяльності.

Найефективнішими формами роботи є індивідуальні та групові консультації для учнів, батьків та вчителів школи, виступи на тематичних педагогічних радах, консиліумах та психолого-педагогічні семінарах, на яких педагоги розглядають причини виникнення конфліктних і стресових ситуацій в дитячому колективі їх вплив на розлад нервової системи дітей, запобігання нездорової обстановки в учнівському колективі.

Діяльність психологічної служби також спрямована на надання дітям, батькам і педагогам соціально-психологічної допомоги в ситуаціях розв’язання різних міжособистісних і міжгрупових конфліктів.

Психологічна просвіта педагогічного та учнівського колективу здійснюється шляхом передачі знань у процесі практичної діяльності.

Класні керівники та класоводи проводять виховні тематичні години з метою профілактики шкідливих звичок, вживання корисної їжі, загартування, економічної культури та пропагують здоровий спосіб життя.

Невід’ємною частиною роботи «Школи сприяння здоров’ю» є співпраця з працівниками їдальні.

Протягом кількох років вони створюють належні умови для харчування школярів. Для приготування їжі вони використовують продукти, які містять вітаміни, білки, жири та йодовану сіль. Доповненням до страв є салати з свіжих овочів. Під час обіду діти вживають вітамінізовані напої, соки, компоти, чаї з додаванням вітаміну С.

З метою поліпшення фізичного здоров’я, підвищення житлового тонусу, зміцнення імунітету школярі вживають фіточаї.

Учні молодших класів залюбки виготовляють біжутерію із часнику, носять їх для профілактики як у школі так і вдома.

Такі методи профілактики ГРВІ та грипу є доступними для учнів і стають популярними і ефективними.

Під час проведення уроків вчителі – предметними також пропагують здоровий спосіб життя.

Так на уроках з «Основ здоров’я» учні знайомляться з важливими питаннями здорового способу життя, які будуть їм корисними як зараз, так і в майбутньому. Зокрема в 5-му класі більше уваги приділяється вивченню тем, які стосуються життя та здоров’я учнів, це такі як «Принципи здорового способу життя», «Фізична складова здоровя»,  «Сон і здоров’я», « Види відпочинку», «Хочеш бути здоровим - загартовуйся», «Хочеш бути здоровим -рухайся», «Профілактика «шкільних хвороб»», «Здоровя людини».

У 6 класі більше уваги приділяється темам, які стосуються фізичного та фізіологічного розвитку, харчового раціону, особистої гігієни: «»Життя і здоровя людини», «Природа і здоров’я», «Продукти харчування і здоров’я», «Особиста гігієна», «Звички і здоров’я», «Правда про тютюн, алкоголь і наркотики» та ін..

У 7 класі звертається увага на здоров’я людини та вивчаються теми «Здоров’я і спосіб життя. Цілісність здоров’я» «Переваги здорового способу життя», «Формування корисних звичок» «Безпека на дорогах», «Безпека пасажира», соціальне становище підлітків в суспільстві, як вони поводять себе серед однолітків та старших, який ведуть спосіб життя. А у старших класах глибше вивчається фізіологія і соціальна зрілість, статевий розвиток, репродуктивне здоров’я, продовження роду, як одна з головних призначень людини.

Метою вивчення предмету «Основи здоров’я» є захист та збереження всього суспільства, а не лише однієї окремої ї особистості.

На уроках біології діти ознайомлюються із зовнішнім виглядом та поширенням отруйних і лікарських рослин з метою їх подальшого використання при лікуванні різноманітних хвороб. Учні вивчають шляхи інфікування різними хворобами, їх проявами та наслідками, прогнозують і моделюють правильність власних дій в разі надзвичайних і небезпечних ситуацій. Школярам даються основи особистої гігієни, проводяться вправи для покращення постави, зору, дихання, раціонального харчування та зміцнення імунітету.

Отже, вивчаючи курс біології в школі діти мають змогу почути і побачити способи зараження різними хворобами та навчитися уникати їх і захищатися від них, а в разі інфікування знати правильний алгоритм дій боротьби з ними, вивчають правила ведення здорового способу життя з метою збереження не лише власного здоров’я , а й здоров’я своїх рідних.

Вчителі початкових класів також пропагують основи здоров’я, під час проведення уроків та на перервах учителі звертають увагу на вікові можливості дітей та проводять фізкультхвилинки і фізкультпаузи,танцювальні хвилинки, які допомагають зміцнювати фізичний стан школярів. Класоводами проведені тематичні виховні години: «головна цінність - здоровья», «Молодь за здоровий спосіб життя», «Чи бути здоровим - вирішуєш ти», «У здоровому тілі здоровий дух», «Здоров’я – скарб, бережи його»  …

На уроках фізичного виховання діти загартовуються, фізично розвиваються, удосконалюють фізичну силу, витривалість, гнучкість, спритність, вчаться зосереджувати увагу, вивчають основи різних видів спорту. Це є показником здоров’я, бо наші уроки фізкультури проходять на свіжому повітрі при будь-якій погоді.

Згідно річного плану виховної роботи учні школи беруть участь у різноманітних спортивних змаганнях:

- шкільна спартакіада;

- спортивно – розважальний конкурс « Нумо, хлопці»;

- спортивний турнір на кращу футбольну команду школи; змагання з легкої

атлетики;

- виступ волейбольних команд;

- конкур «Тато, мама і я – спортивна сім’я»;

- козацькі мандри.

Краєзнавство і туризм – одні з напрямків у роботі «Школи сприяння здоров’ю». І краєзнавство, і туризм мають сприяти фізичному та інтелектуальному розвиткові підростаючого покоління, виховувати любов до рідного краю і основну роль у цьому відіграє краєзнавчий матеріал, вивчений, зібраний та досліджений самим учнем. Навчально - виховною метою якого є всебічне вивчення учнями території свого краю за різними джерелами, на основі спостережень під керівництвом вчителя.

Практична діяльність школярів спрямована на поширення знань про свій край шляхом вело пробігів (2 рази на рік) , вікторин, конкурсів, виставок.

Медичною сестрою проводиться санітарно – освітня робота в школі. З учнями школи проведені бесіди на теми: «Профілактика туберкульозу», «Здоровий спосіб життя», «Що треба знати про СНІД», « Наркоманія та її наслідки», «Раціональне харчування», «Гігієна праці та відпочинку підлітків»…

У нашій школі щорічно працює пришкільний табір відпочинку «Зоряний». Вся робота табору спрямована на відпочинок та оздоровлення школярів, особливо дітей початкової школи та пільгових категорій. Під час роботи табору діти ведуть активний спосіб життя: походи до лісу, річки, участь в різноманітних спортивних секціях, змагання, конкурсах, вікторинах. Активний спосіб життя доповнювався збалансованим харчуванням.

         Учні нашої школи дотримуються режиму дня: категорично не допускається перевантаження учнів під час навчальної діяльності. Діти залучаються до різноманітних гуртків та спортивних секцій, проводиться озеленення класних кімнат.

Важливим складником здорового способу життя є особиста гігієна, оволодіння санітарно-гігієнічними нормами та загартуванням. Постійно дотримуються вимоги щодо особистісної гігієни шкільних приміщень. Учні молодших класів роблять обов’язкові прогулянки дітей на свіжому повітрі.

У неформальній обстановці відпочинку, оздоровлення та спілкування дітей, ознайомлювали з основними поняттями здоров’я, найважливішими проблемами, пов’язаними з ним. Спілкування з дітьми проходить у цікавій ігровій формі.

У рамках загальношкільних  заходів пройшли Олімпійський тиждень, День фізкультури та спорту, День порозуміння з ВІЛ інфікованими, Всеукраїнський урок здоров’я, лекторій «Дим – невидимий вбивця» та ін…

Одними з найдієвіших заходів,  була просвітницька робота з батьками: «Порозуміння в сім’ї», «Профілактика девіантної поведінки дітей».

Проведено зустріч – круглий стіл «Небезпечні ігри» - профілактика шкідливих звичок з лікарем наркологом Пісним С.Г. та представником ювенально-превентивної служби Зуєнко Д.А.

Здобуті знання та навички, діти закріплюють на практиці. Пропоновані матеріали ґрунтуються на досвіді роботи з дітьми.

Отже, «Школа сприяння здоров’ю» забезпечує системне співробітництво педагогів, психолога, соціального педагога, медичних працівників, спрямоване на навчання, виховання й розвиток школярів на основі зміцнення здоров’я всіх учасників. Школа ставить собі за мету формування в свідомості дітей шлях до здорового способу життя.