Субота, 27.04.2024, 04:39:55
Приветствую Вас, Гість

Урок-тренінг для учнів 9 класу

 

«Підготовка до Державної підсумкової атестації. Способи ефективного навчання й підготовки до іспитів. Планування часу.

Способи подолання стресу в період підготовки та здачі ДПА»

 

 

Мета: здійснення профілактики стресів перед ДПА, психологічне супроводження та підтримка випускників навчальних закладів в період підготовки та здачі ДПА,підвищення психологічної грамотності,формування в учнів орієнтації на збереження свого психічного здоров’я, тренування вмінь виражати свій емоційний стан, виявляти й усвідомлювати свої почуття, досягати емоційної рівноваги.

Ключові поняття: стрес, причини стресу, реакція на стресову ситуацію, засоби подолання стресу.

Тривалість: 1 година.

 

 

Зміст заняття:

 

1. Привітання. Знайомство. (Назвати ім’я. Продовжити речення «Для мене ДПА - це...», передаючи м’ячик по колу).

 

2. Очікування «Пісочний годинник» (На «пісчинках» учасники тренінгу записують, потім проголошують свої очікування від заняття. Закріплюють «пісчинки» на верхній частині пісочного годинника).

 

3. Мозковий штурм:

«Що таке стрес?»

«Що може спричинити стрес?»

«Чи може бути стрес позитивним?»

 

5. Інформаційний блок «Поняття «стрес». Стресові ситуації в нашому житті»

Слово «стрес», яке стало сьогодні досить широко вживаним прийшло до нас з англійської мови, і в перекладі означає «натиск, тиск, напруга».

Стрес – це особливий стан фізіологічного і психічного напруження, що виникає у відповідь на різноманітні екстремальні впливи навколишнього середовища.

У 1936 році канадський фізіолог Ганс Сельє відкрив, що людський організм здатен давати відповідь на будь-який негативний вплив. Сельє говорив: «Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття».

Енциклопедичний словник дає таке тлумачення стресу: «Сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі тварин і людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів (стресорів)».

Проте, стрес – це ваша індивідуальна реакція,яка може відрізнятися від реакції будь-якої іншої людини. В її основі лежить ваше ставлення до певної ситуації, а також ваші думки й почуття. Змінюючи свої думки й реакцію, ви отримуєте можливість цілком змінити своє відчуття і понизити рівень стресу. Отже, ваша реакція на ситуацію залежить від вас, від ваших думок, якими можна керувати.

Організм кожної людини по- різному реагує на стрес.

Пасивність. Вона виявляється в людини, адаптаційний резерв якої недостатній, її організм не може ефективно протистояти стресові. Виникає стан безпорадності, безнадійності, депресії.

Активний захист від стресу. Людина змінює сферу діяльності і знаходить щось більш корисне для досягнення рівноваги, що сприяє поліпшенню стану здоров’я.

Активна релаксація (розслаблення) підвищує природну адаптацію людського організму – як психічну, так і фізичну. Ця реакція найбільш дієва. Тому, коли ви попадаєте в стресову ситуацію необхідно вміти розслаблятися, щоб потім адаптуватися до даної ситуації, згрупуватись і діяти.

Стресові ситуації в нашому житті можуть виникати досить часто: у спілкуванні з оточуючими, у побуті, в навчанні.

Причинами стресу можуть стати:

  • вплив навколищнього середовища: шум, холод, жара;
  • навантаження: фізичні, емоційні, навчальні;
  • важкі життєві ситуації: хвороба, непорозуміння, сварки в сім’ї, втрата близьких, розлучення батьків, зміна умов життя;
  • особистісна дисгармонія: невідповідність реального і бажаного, внутрішній конфлікт,незадоволеність собою;
  • перломні етапи життя: зміна місця проживання, нова школа, новий колектив, початок і закінчення навчання.

Незабаром на вас чекає також переломний етап у житті – закінчення школи (закінчення 9 класу – основної школи), яке супроводжуватиметься іспитами. Звичайно ж, це відповідальний етап в житті та поряд з цим -це стресова ситуація, яка вимагає мобілізації всіх можливостей і запасів організму. Тому, до неї треба готуватися: організовувати свій час та підготувати внутрішні ресурси організму.

 

6. Вправа «Мозаїка». Робота в групах: кожна група отримує розрізану картку, з частин картки скласти вислів про стрес. Презентація роботи груп.

 

Переміни ставлення до речей, що тебе хвилюють, і ти будеш поза небезпекою від них.

М.Аврелій

 

Справа не в тому, що трапилося, тобто не в самій події, а в тому, як ти її сприймаєш.

О.Возіянова

 

Не дозволяйте собі постійно відчувати провину, не повторюйте подумки фрази: «краще б я...», «як би я не...», «потрібно б...».

Міжнародний гуманітарний центр «Розрада» м.Київ

В людини, яка постійно відчуває тривогу, перебуває в стані стресу, знижується рівень опору до хвороб.

Міжнародний гуманітарний центр

«Розрада» м.Київ

 

Не слід боятися стресу. Його не буває тільки у мертвих. Стресом потрібно керувати, і тоді ви відчуєте аромат і смак життя.

Г.Сельє

 

Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції та почуття.Г.Сельє

 

Людина розумом може і повинна позбутися того, що її турбує.

Л.Толстой

 

Найгірше – це якщо людина нічого не робить, а тільки про лиха свої думає.

Е.Ожешко

 

6. Робота в парах: Які засоби захисту від стресу ви знаєте?

Презентація роботи пар. Проведення підсумків тренером.

Засоби захисту від стресу:

-Дихальна гімнастика (вправи подані далі в роботі).

-Психологічні вправи (вправи подані далі в роботі).

-Переключення з емоційного, навчального навантаження на фізичне чи навпаки (в залежності від ситуації).

-Домашній затишок. Спілкування з сім’єю, з домашніми тваринами.

-Заняття улюбленими справами.

-Живопис, музика, театр, танцювальне мистецтво.

-Позитивні емоції.

-Читання художніх творів.

-Спілкування з природою.

-Точковий масаж для зняття напруги. Масаж кисті, використовуючи горіхи, олівці.

-Використання аутотренінгів, релаксаційних комплексів (подані далі в роботі).

 

 

7. Емоційне розвантаження. Релаксаційний комплекс «Вірю в успіх».

Сядьте зручно. Прослідкуйте, щоб нічого в вашому одязі не заважало вільному диханню і розслабленню. На деякий час забудьте про свої справи, проблеми. Цей короткий час відпочинку присвятіть собі – покращенню свого самопочуття і настрою.

Закрийте очі, прислухайтесь до себе, постарайтеся розчинитися в собі. Приємні хвилі розкутості і розслаблення охопили вас.

Ви відпочиваєте. Вам легко і приємно, відходять турботи й клопоти.

А зараз відчуття напівсну проходе. Свідомість прояснюється, ви починаєте відчувати своє тіло, наповнене бадьорістю і енергією. Повторюйте подумки зі мною:

Я відчуваю приплив сил і енергії.

У мене гарний настрій.

Я легко володію собою.

Мені спокійно і радісно.

Мені приємно бути з однокласниками.

Я легко справляюсь з будь-якою справою.

Я спокійний, впевнений у своїх силах.

Емоції і воля – єдиний сплав.

Моє обличчя повністю спокійне.

Зникає тривога. З’являється і зростає впевненість.

Моє дихання спокійне й рівне.

Я спокійний, повністю спокійний.

Я повністю впевнений в собі, в своїх силах.

Я активний і готовий до дій.

В мене все вийде добре.

А зараз зробіть глибокий вдих, потім видих.Повільно відкривайте очі.

 

8. Інформаційний блок «Як продуктивно й ефективно підготуватися до ДПА».

Ось і закінчується ще один навчальний рік. Настає час підготовки до іспитів,тестування.

Підготовка до ДПА – напружений і відповідальний період. В цей період вам будуть необхідні великі затрати енергії.

Тому успішна здача ДПА багато в чому залежить від того, настільки правильно ви організуєте свій режим занять і відпочинку, настільки правильно й продуктивно будете готуватися, вчити матеріал, і від психологічного настрою, який собі задасте. Тому питання підготовки до здачі ДПА, мені здається, нам потрібно розглядати в трьох аспектах:

  1. режим дня ,
  2. інтелектуальна підготовка,
  3. психологічна підготовка.

Режим дня.

Нерідко трапляється,що учні перед здачою іспитів неправильно й непродуктивно розтрачують свій час протягом дня, а потім вивчають матеріал до глибокої ночі, нерегулярно харчуються, мало відпочивають на повітрі, недостатньо часу відводять на сон. Все це негативно відбивається на їхньому здоровї і якості підготовки. Тому, режиму дня треба приділяти увагу.

  1. Підйом повинен бути в звичний для вас час: 7.00-7.30.
  2. Рекомендується 10-15 хв. відвести для ранкової зарядки.
  3. Після зарядки організм переходить від стану сну,до стану оптимальної працездатності.
  4. Необхідно добре поснідати, їжа повинна бути насиченою білками, жирами, вітамінами.
  5. Після сніданку слід приділити час для підготовки до іспиту,тому що в ранкові часи працездатність організму найбільш висока. Рекомендується працювати до 13.00 з перервами кожні 45 хв.
  6. Обід.
  7. Обовязково після обіду треба відпочити на свіжому повітрі 2-2,5 години.
  8. Потім в 16.00 годин відновити заняття. Дуже важливо, щоб час щоденних занять не перевищував час шкільної та домашньої роботи за день і становити 7,5-8,0 годин на добу. Тобто, якщо ви працювали з 8.00- до 13.00, то після обід повинні працювати з 16.00 до 19.00, потім відпочинок.
  9. Відхід до сну в 22.00. Сон 9 годин.

Інтелектуальна готовність.

Щоб успішно здати іспит, тестування перш за все необхідно бути готовим на інтелектуальному рівні. Ви повинні прийти на іспит з певним запасом знань, умінь і навичок, які отримали протягом навчального процесу. Підготовка передбачає активне, велике навантаження на розумовий потенціал. Як правильно й раціонально його використати? Звичайно методи підготовки індивідуальні, але все ж таки можна дати рекомендації, які корисні всім.

Рекомендації:

  • Підготовку до кожного іспиту,тестування потрібно розпочати з рівномірного розподілення навчального матеріалу на всі дні, відведені на повторення цього матеріалу. Наприклад, якщо треба вивчити 100 питань за чотири дні, то в перші два дні вивчається 70% усього обсягу, третього дня – решта, а четвертого – повторюють вивчене. При цьому складні теми варто чергувати з простішими – не обов’язково вчити всі питання поспіль.
  • Потім потрібно проаналізувати програму іспиту, зіставити її з підручником, з конспектами, підібрати потрібну літературу. Це дасть вам змогу правильно оцінити обєм і складність підготовки, дасть відповідний психологічний настрій, необхідно розбити матеріал по розділах, темах. Підрахувати скільки часу потрібно на кожну тему.
  • Перш за все потрібно добре, ретельно повторити ввесь вивчений матеріал. Особливу увагу при повторенні слід приділяти важкому, раніше не дуже зрозумілому матеріалу.
  • Краще повторювати і вчити спочатку важчий матеріал, а потім легший.
  • Деякі учні запевняють, що шум, музика, розмови не заважають під час занять. Дійсно, можна звикнути до шуму й не помічати. Але негативний вплав цього шуму впливає на працездатність і втомлюваність настає значно швидше. Найбільш продуктивна розумова праця можлива тільки в тиші.
  • Бажано в час підготовки до екзаменів, як можна менше дивитись кінофільми, грати в інтелектуальні ігри, читати художню літературу, так як ці заняття збільшують і без того велике розумове навантаження.
  • Підготовка до екзаменів вимагає активної роботи усіх пізнавальних процесів (це й увага, й логічне мислення), але найбільше навантаження на память.

Щоб результат запамятовування був кращим і вивчене не змішалося потрібно:

  • Вміти виділити головне.
  • Вміти логічно мислити.
  • Вміти узагальнити частини інформації.

 

Психологічна підготовка.

Не менш важлива й психологічна підготовка до ДПА, так як відбувається навантаження не тільки на розумову, а й на нервову систему. Нервова система у вашому віці знаходиться в стані розвитку, відбуваються певні зрушення, зміни в психиці. Нервова система характеризується: підвищеною чутливістю, збудженістю, неврівноваженістю, роздратованістю. Особливо психоемоційне напруження проявляється напередодні ДПА.

Іспити – це час хвилювань, які переживають всі, навіть самі спокійні, гарно підготовлені й впевнені в своїх знаннях учні. І це природньо. Дуже багато випадків, коли є учні, які гарно підготовлені, мають запас знань, але отримують оцінку нижчу, ніж вони заслуговують (надмірно переживають, від хвилювання забувають, що знали раніше). В протилежність цим учням є інші, які отримують оцінку на бал вище, чим знають (впевнені в собі, зібрані, спокійні). Тому, головне в період підготовки, здачі ДПА – спокій.

Багато учнів відчувають страх перед іспитами, тестуванням.

Тому ,хто особливо страждає від страху, нервувань, рекомендуються провести попередню репетицію по всім правилам справжнього іспиту. Роль екзаменатора можуть виконувати – однокласники, батьки чи будь-хто з дорослих. При цьому, як екзаменуючому, так і екзаменатору вести себе, як на справжніх іспитах.

Декілька таких репетицій допомагають знизити нервовість, розгубленість, з’явиться впевненість і спокій.

Другим головним фактором є впевненість. Ви готувались, вчились, знаєте матеріал, тому будьте впевнені в собі.

Існують вправи, спрямовані на загальне заспокоєння: аутотренінг:

Промовляйте ці фрази подумки:

  1. Я зовсім спокійний....

Задайте почуття приємного покою, думайте про спокій, відпочинок.

  1. Мене нічого не турбує...

Згадайте почуття спокою, коли після важкого дня ви приходите додому й лягаєте відпочивати.

  1. Все моє тіло відпочиває, мої м’язи розслаблені...

Відчувайте цю розслабленість, згадайте почуття приємного відпочинку.

Після здачі іспиту,тестування не можна приступати до підготовки з слідуючого предмету. Необхідно відвести час для відпочинку, для розрядки, для зняття нервової напруги. Якщо є така можливість, то відпочити й наступного дня.

Таким чином, правильна організація всього періоду підготовки і здачі ДПА (дотримання режиму, умов розумової праці і відпочинку, повноцінне харчування, спокійна й доброзичлива атмосфера) значно знизить негативний вплив екзаменаційного періоду на організм, буде сприяти успіху.

9. Діагностична робота. Тест «Визначення ступеня схильності до стресу» (для самоконтролю

Тест «Визначення ступеня схильності до стресу»

(для самоконтролю)

Перед Вами 18 тверджень. Ви повинні визначити, якою мірою кожне твердження стосується вас. У відповідях використайте шкалу:

1 – завжди;

2 – майже завжди;

3 – рідко;

4 – дуже рідко;

5 – ніколи.

1. Не менше одного разу в день я їм гарячу їжу.

2. Не менше чотирьох ночей на тиждень я сплю по 7-8 год.

3. Я отримую від людей позитивний емоційний заряд, сам плачу людям тим самим.

4. У мене є родичі, на яких я можу покластися.

5. Я займаюся фізичною зарядкою не менш двох разів на тиждень.

6. Я викурюю за день менше половини пачки сигарет.

7. За тиждень я вживаю алкоголь менше п’яти разів.

8. Моя вага відповідає моєму зростові.

9. Мої результати навчання відповідють моїм витратам енергії і старанням.

10. У мене є товариш, якому я можу довірити свої найпотаємніші думки.

11. У мене багато друзів і знайомих.

12. Моє здоров’я в нормі.

13. Я можу вільно говорити про свої переживання, перебуваючи не в гуморі.

14. Я обговорюю свої особисті проблеми з людьми, з якими спілкуюся.

15. Не менше одного разу на тиждень жартую.

16. Я здатний досить ефективно організувати свій час.

17. Я випиваю менше як три чашки кави (чаю) на тиждень.

18. Протягом дня мені вдається деякий час побути наодинці.

Обробка й оцінка результатів

1. Підсумуйте отримані бали.

2. Із загальної суми слід відняти 18.

3. Сума балів 25 свідчить про незначну стресовість; 40-65 – стресовість значного ступеня; більше 65 балів – ви на грані зриву.

 

10. Робота в трійках. Скласти пам’ятку «Установка на успіх». Презентація роботи трійок. Підведення підсумків. Тренер роздає кожному учневі пам’ятку «Установка на успіх» (приготована заздалегідь).

Пам’ятка

1. Перед вами увесь світ і у вас є шанс вибрати свій шлях! Максимально використовуйте цей шанс!

2. Будьте упевнені в собі й у своїх силах! Низька оцінка себе і своїх знань – це шлях до невдач, конфліктів і життєвих розчарувань.

3. Допомагайте один одному, підтримуйте один одного в біді і радості!

4. Пам’ятайте, що вас оточують люблячі і небайдужі люди: батьки, вчителі, друзі!

5. Відчувайте впевненість у тім, що ви можете відстояти себе і свою безпеку, усвідомити себе людиною, що вибирає дорогу життя і відповідає за своє життя!

6. Усвідомлюйте себе людиною, яка обирає життєвий шлях сама, і відповідає за свій успіх сама.

7. Ставте перед собою реальні, конкретні цілі, яких ви можете досягнути.

8. Вчиться планувати свою роботу. Не відкладайте «на потім».

9. Повторюйте собі: «У мене є сили, енергія, хороший настрій. Я впевнений в собі. Я активний і готовий до дій. В мене все вийде».

10. Скажіть собі: «Я це зроблю!» Установка на успіх забезпечує удачу.

 

11. Рефлексія «Пісочний годинник». Візьміть кожен свою пісчинку, продовживши речення: «Сьогодні мені сподобалось...», «Сьогодні я дізнався(лася)...», «Для мене було корисним...», «Не сподобалось...», «Залишилось незрозумілим...»та прикріплюють їх на нижній частині пісочного годинника, проголошуючи написане присутнім.

 

12. Притча «Все залежить від тебе».

Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий Мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум... Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до Мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі? Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе в палац. Сам же задумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його...» І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, Мандарин сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

 

13.Прощання.Слово тренера:

Отже, лише від вас самих залежить наскільки успішним і продуктивним буде період пілготовки і проходження іспитів, тестування.Саме головне,треба усвідомити,що хвилювання в даній ситуації – це нормально.закономірно.Пам’ятайте,справа не в тому,що трапилося,тобто не в самій події,а в тому.як ти її сприймаєш.Намагайтеся обговорити,проаналізувати з близькими людьми стресову ситуацію.Вмійте відрізняти невдачу від катастрофи.І головне: вірте в те,що все вийде.Я сподіваюсь,що ваша віра в себе зросла.Якщо віриш в успіх,він найчастіше приходить.Все залежить від вас.Я вірю у вас.

Повний документ